Sök:

Sökresultat:

2404 Uppsatser om Utrymme och bekvämlighet - Sida 1 av 161

DÄ utrymmet inte alltid ryms : En kvalitativ uppsats om upplevelsen av trygghet & utrymme pÄ en arbetsplats dÀr klientrelaterat vÄld förekommer

Syftet med denna kandidatuppsats Àr att undersöka hur yrkespersoner ser pÄ utrymme och trygghet pÄ en arbetsplats dÀr olika former av klientrelaterat vÄld förekommer. Huruvida nÄgon upplever sig ha ett stort eller litet utrymme kan bero pÄ mÄnga olika faktorer. Kroppsliga förutsÀttningar och kön kan likvÀl som arbetsmÀssig kontext vara faktorer som pÄverkar. Det Àr svÄrt att generalisera varför en person upplever sig ha ett visst utrymme, men det Àr tydligt att yrkesutövares utrymme pÄverkas nÀr de dagligen tvingas vara riskmedvetna runt vÄld pÄ sina arbetsplatser. Tre kvalitativa intervjuer har genomförts för att undersöka hur dessa antaganden kopplas till verkligheten.

Dialekter i svenskÀmnet : En studie av dialekters utrymme i undervisning och lÀromedel i gymnasieskolan

Dialekter av olika slag Àr nÄgot som de flesta kommer i kontakt med dagligen, genom möten, via TV eller radio och Àven i skolan. I denna uppsats undersöks hur dialektundervisningen ser ut i skolan och hur stort utrymme momentet fÄr. Detta görs med hjÀlp av en enkÀtundersökning som sammanlagt 34 informanter i Karlstad, SödertÀlje och UmeÄ fyllt i. Dessutom analyseras dialektavsnittets utrymme i elva lÀroböcker för kursen Svenska 1, för att jÀmföras med undervisningen.     Resultatet visar att lÀrarna i snitt undervisar 5,27 lektioner om dialekter, dÀr lÀrarna i SödertÀlje uppgett minst antal lektioner. Vidare visar undersökningen att flera faktorer pÄverkar hur stort utrymme momentet fÄr, bland annat hur pass intresserade eleverna Àr av dialekter.

Nu Àr det fruktstund, leka fÄr ni göra sedan! - en studie om förskolepedagogers tankar kring lekens utrymme pÄ förskolan

VÄrt examensarbete belyser hur betydelsefull leken Àr för barnet i förskolan och att det krÀvs utrymme för att den ska utvecklas och skapa mening. VÄra huvudfrÄgor Àr följande: Hur tÀnker förskolepedagogen angÄende vilket utrymme leken ska fÄ i förskolan?PÄ vilket sÀtt kan förskolepedagogen inspirera till lek?För att nÄ ett resultat anvÀnde vi oss utav kvalitativa intervjuer, dÀr vi skribenter intervjuade sju stycken förskolepedagoger pÄ olika förskolor i en kommun i Blekinge. De teman som framkom i resultatet var: Lek och lÀrande gÄr hand i hand, Utrymmet pÄverkar leken, Miljön en inspirationskÀlla och Inspirera utan att ta över. I resultatet av den kvalitativa undersökningen synliggjordes det att det krÀvs en aktiv pedagog för barnets lek och att miljön ska vara inspirerande och locka till lek.

Religioner, vÀrderingar etik och moral i religionskunskapsundervisningens lÀromedel

I detta arbete undersöker jag hur vÀl lÀromedel i religionskunskap för gymnasiets A-kurs Àr anpassade till kursplanens syften och mÄl. Genom en kvantitativ undersökning redogör jag för hur mycket utrymme olika böcker ger Ät Àmnets olika delar. I en kvalitativ textanalys undersöks nÀrmare hur kristendomskapitlen Àr uppbyggda i olika lÀromedel och vilka av religionskunskapsÀmnets dimensioner som fÄr mest utrymme samt pÄ vilket sÀtt dessa dimensioner presenteras. LÀromedlens anpassning till kursplanen diskuteras ocksÄ med religionslÀrare i en gruppintervju. Undersökningen visar att dagens lÀromedel förvisso innehÄller alla de delar och dimensioner som kursplanen efterfrÄgar.

Vem berÀttar Alice Lovisas historia? : En kvantitativ jÀmförande studie om kvinnors utrymme i historiska lÀroböcker för Ärskurs 4-6

Den hÀr studien har haft sin utgÄngspunkt i attundersöka kvinnors kvantitativa utrymme i lÀroböcker i historia inriktade motmellanstadiet. Detta har genomförts ur ett kvantitativt perspektiv dÀr metoden inneburitatt rÀkna förekomsten av kvinnor i de utvalda lÀroböckerna. För att uppnÄsyftet med studien och fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har tvÄ förlag studeratsdÀr utgÄvor mot bÄde den aktuella lÀroplanen Lgr11 och den gamla lÀroplanenLpo94 varit till grund för studien. Det har i studien gjorts jÀmförelser mellande olika förlagen, utgÄvorna, kapitlen och bildutrymmen, för att nÀmna nÄgra.Resultatet presenteras i form av stapel- och cirkeldiagram för att fÄ en enkelöversyn av kvinnors utrymme. Studiens mest framtrÀdande resultat Àr att trotsatt forskningen kommit framÄt och Àven vÄr samhÀllsutveckling ges inte kvinnormer utrymme i de nyare utgÄvorna.

Eldistribution pÄ offshoreenheter -JÀmförelse av AC- och DC-anlÀggningar

Den hÀr rapporten har som syfte att utreda vilket eldistributionssystem för offshoreenheter som sparar mest vikt och utrymme. De tvÄ elsystem som jÀmförs Àr GVAs standard system och Siemens Blue Drive System. Rapporten innehÄller en teoretisk bakgrund för bÄda systemen och dimensionering av systemens kraftkablar samt berÀkning av kabelvikter och komponentvikten för systemen. För att uppskatta kabel- rutter och lÀngder kommer ritningsunderlag för GVAs offshoreenhet 7500 att anvÀndas.Resultatet visar att GVAs standard system Àr det eldistributionssystem som har den lÀgsta totalvikten med 168 ton, GVAs standard system har en vikt som Àr 101 ton lÀgre Àn Siemens Blue Drive System som har en vikt pÄ Àr 269 ton. GVAs standard system har en lÀgre ström vilket gör att ledararean blir mindre och i med det blir kabelvikten mindre.

FörÀndring för kvalitet : En fallstudie om lÀkemedelsansvarigas roll ur ett organisationsperspektiv inom apotek

Dialekter av olika slag Àr nÄgot som de flesta kommer i kontakt med dagligen, genom möten, via TV eller radio och Àven i skolan. I denna uppsats undersöks hur dialektundervisningen ser ut i skolan och hur stort utrymme momentet fÄr. Detta görs med hjÀlp av en enkÀtundersökning som sammanlagt 34 informanter i Karlstad, SödertÀlje och UmeÄ fyllt i. Dessutom analyseras dialektavsnittets utrymme i elva lÀroböcker för kursen Svenska 1, för att jÀmföras med undervisningen.     Resultatet visar att lÀrarna i snitt undervisar 5,27 lektioner om dialekter, dÀr lÀrarna i SödertÀlje uppgett minst antal lektioner. Vidare visar undersökningen att flera faktorer pÄverkar hur stort utrymme momentet fÄr, bland annat hur pass intresserade eleverna Àr av dialekter.

" : ..och dÄ kommer naturvetenskapen in" - om faktorer som kan pÄverka vilket utrymme naturvetenskap fÄr i skolans lÀgre Äldrar

Detta examensarbete handlar om faktorer som kan pÄverka vilket utrymme naturvetenskapen fÄr i skolans lÀgre Äldrar. Med utrymme menar vi tiden som Àgnas Ät Àmnet och vilken naturvetenskap som behandlas. Forskning visar att det naturvetenskapliga intresset och förstÄelsen frÀmjas av tidiga positiva upplevelser av Àmnet och vetenskaplig trÀning. Naturvetenskapen behöver utrymme och vara en naturlig del av undervisningen om eleverna ska ha möjlighet till en bred kunskapsbas. Undersökningen har utförts pÄ tre skolor.

HÄllbara lÀroböcker

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka perspektivet hÄllbar utveckling i lÀroböckerna.Studien bestÄr av tvÄ delstudier - en kvantitativ studie som undersöker vilket utrymme perspektivetfÄr i lÀroböckerna, och en kvalitativ studie som undersöker vilka idéer om ekonomisk tillvÀxt ochhÄllbar utveckling som förmedlas i lÀroböckerna. Som empiriskt material för studien anvÀndslÀroböcker som Àr framtagna för gymnasieskolans kurs SamhÀllskunskap 1b och Àr skrivna 2011.Resultaten visar att samtliga lÀroböcker behandlar hÄllbar utveckling och relationen mellanekonomisk tillvÀxt och hÄllbar utveckling. BÄde vad gÀller utrymme och vilka idéer som förmedlassÄ rÄder det stora skillnader mellan böckerna. Vid en jÀmförelse med tidigare genomförda studier avliknande karaktÀr visar det sig att de lÀroböcker som gett mycket eller lite utrymme till perspektiveti tidigare upplagor, Àven gör det i 2011 Ärs lÀroböcker..

Estetiken i matematiken

Syftet med vÄr undersökning Àr att visa ett matematiklÀromedels kvaliteter utifrÄn ett estetiskt lÀrandeperspektiv. Vi vill genom analys av lÀromedlet Prima Matematik 1 A synliggöra huruvida det ger utrymme för estetiken och pÄ vilket sÀtt detta görs. Vi anvÀnder oss av kvalitativ innehÄllsanalys, vilket i detta sammanhang betyder att vi letade efter estetiska egenskaper i lÀromedlets uppgifter. Resultatet visar att det inte ges nÄgot utrymme för estetiska lÀroprocesser eller radikal estetik i lÀroboken men att den anvÀnder sig av en del estetiska uttryck. Om man dÀremot, vilket lÀromedlet föresprÄkar, anvÀnder sig av lÀrarhandledningen som en guide genom arbetet i lÀroboken ges ett större utrymme för estetiken vilket i sin tur bidrar till en varierad undervisning.

FÄr jag visa en grej? : Barns kommunikativa strategier för att skapa utrymme för social gemenskap i klassrummet.

Skolan Àr en social arena dÀr elever gör mer Àn att lÀra sig praktiska och teoretiska kunskaper. Det Àr Àven en plats dÀr elever ingÄr i sociala gemenskaper. Syftet med denna rapport Àr att genom observationer undersöka, hur elever skapar utrymme för social gemenskap i klassrummet under pÄgÄende undervisning. Studien genomfördes i en Ärskurs trea pÄ en mindre skola.De resultat som framkom var att elever anvÀnder sig av olika kommunikativa strategier för att skapa utrymme för social interaktion med varandra. Eleverna anvÀnde sig av bÄde verbala och kroppsliga kommunikativa strategier för att etablera och upprÀtthÄlla utrymmet för social gemenskap.

Patienters upplevelse av natts?mn p? en kirurgavdelning ? en kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: S?mn ?r n?dv?ndigt f?r ?verlevnaden och ?r en avg?rande faktor f?r att uppn? god h?lsa. Patienter som v?rdas p? sjukhus har en ?kad risk att drabbas av s?mnsv?righeter samtidigt som behovet av s?mn ?r st?rre eftersom det ?r energikr?vande f?r kroppen att vara sjuk. Natts?mnen under den postoperativa ?terh?mtningen ?r viktig f?r att patienten ska ?terf? kontrollen ?ver sina grundl?ggande funktioner och sjuksk?terskan har d?rmed en viktig roll i fr?mjandet av patientens natts?mn. Syfte: Syftet var att unders?ka patienters upplevelse av natts?mn efter kirurgiskt ingrepp p? en kirurgavdelning. Metod: Kvalitativ intervjustudie med induktiv design.

Att ge utrymme för barns egna planer: En kvalitativ intervjustudie bland förskollÀrare

Syftet med denna studie var att studera hur förskollÀrare organiserar verksamheten för att ge utrymme till barns egna planer. För att forska kring detta utgick studien frÄn ett kvalitativt perspektiv och metoden var enskilda intervjuer med 4 förskollÀrare. Studien hade en fenomenografisk ansats. Kopplat till vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av lÀroplanen för förskolan och litteraturstudier. Resultatet visar att förskollÀrarna uppfattar att barns lÀr sig genom socialt samspel, genom att göra samt nÀr lÀrande Àr lustfyllt och meningsfullt dÀr förskollÀrarnas roll i lÀrande Àr att vara handledare, medforskare, tillÄtande och möjliggörande.

En analys av historiesynen i aktuella historielÀroböcker för högstadiet

SammanfattningDenna uppsats undersöker eventuella skillnader i historiesynen mellan tre aktuella historielÀroböcker för grundskolans senare Är. För att ta reda pÄ detta har jag delat upp undersökningen i en kvantitativ analys och en kvalitativ textanalys. I min kvantitativa del har jag anvÀnt mig av analysredskapen, stoffstrukturering, stil, stoffurval samt utrymme. Den kvalitativa undersökningen Àr en textanalys pÄ franska revolutionen utifrÄn kursplanens mÄl samt Anders Berge och Knut Kjeldstadlis teorier. I den kvantitativa undersökningen av franska revolutionen och första vÀrldskriget visade det sig att skillnaden mellan böckerna i stoffstrukturering inte Àr speciellt stor.

Bilderna vÀxer i dagspressen : en undersökning av bildernas ursprung och utrymme i tre svenska dagstidningar

Den hÀr uppsatsen undersöker bildernas ursprung och utrymme i tre svenska dagstidningar under tvÄ perioder, 2000 respektive 2010, med hjÀlp av en kvantitativ innehÄllsanalys och samtalsintervjuer med en person frÄn respektive tidning. Nya Wermlands-Tidning, Gotlands Tidningar och Sydsvenskan Àr de tidningar som Àr med i undersökningen.Undersökningen visar att bilderna blir fler till antalet och större till ytan i relation till sidornas hela satsyta i den andra undersökningsperioden. Största förÀndringen gÀller smÄ bilder, ofta portrÀtt, som ökat mycket pÄ alla tre tidningarna.Ett annat intressant resultat gÀller de tre tidningarnas attityder till multijournalistik. Sydsvenskan försöker skicka fotografer till sÄ mycket som möjligt medan Nya Wermlands-Tidningen gÄr Ät andra hÄllet och satsar stort pÄ att utbilda personalen i bÄde skrivande och fotograferande. Gotlands Tidningar Àr positiva men har inte satsat sÄ mycket pÄ multijournalistik Àn. .

1 NĂ€sta sida ->